بدون شک همگرایی وهمراهی آحاد جامعه در راستای تحقق آن می تواند گام موثر در محقق شدن برنامه ها باشد. از این رو متولیان ومسئولان فرهنگی هم باید بستر را برای مشارکت مردم جامعه فراهم کنند .
کد خبر: ۷۵۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ 23 June 2019

تابناک ایلام  مجتبی کاور ::موضوعات اجتماعی و فرهنگی همواره در هر جامعه ای مورد توجه قرار گرفته اند، وجامعه ای موفق است که توانسته باشد بستر و زمینه موضوعات فرهنگی واجتماعی خود را گسترش دهد ،چرا که با گسترش آنها می توان بسیاری  از موضوعات ومشکلات اجتماعی را به حداقل برساند .

بدون شک همگرایی وهمراهی آحاد جامعه در راستای تحقق آن می تواند گام موثر در محقق شدن برنامه ها باشد از این رو متولیان ومسئولان فرهنگی هم باید بستر را برای مشارکت مردم جامعه فراهم کنند .

 استان ایلام یکی از استانهای کشور است که در حوزه های اجتماعی وفرهنگی نیازمند نگاه ویژه ملی دارد چرا که جنگ 8ساله دفاع مقدس ،آوردگی مردمان این دیار ،مرز داری  وحال هم عدم توسعه یافتگی واز همه مهتر بیکاری جوانان تحصیل کرده آن سبب شده تاب آوری اجتماعی  در این استان محروم دست خوش تغیرات شود تغیبراتی که متاسفانه باعث شده علاوه بر افزیش معضلات اجتماعی شاهد خودکشی ودگر کشی با سلاح گرم وسرد باشیم که این امر می تواند زنگ خطری برای جامعه اجتماعی استان ایلام باشد .

 متاسفانه تاب آوری اجتماعی در استان ایلام آن طور که باید وشاید مورد توجه دولت  ومسئولان قرار نگرفته است وبه همین سبب شد در دو ماه سال جاری شاهد افزیش نزاع دست جمعی، خودکشی ، دگر کشی وموضوعات  دیگر فرهنگی باشیم موضوعاتی که اگر به سادگی از کنار آنها عبور کنیم نه تتها افزیش خواهد یافت بلکه شاهد تنش بیشتر بین خانواده ها وحتی طوایف خواهیم بو.د هرچند اقدماتی در این راستا صورت گرفته است ولی متاسفانه سرعت کاهش تاب آوری اجتماعی در استان روز به روز بیشتر می شود که این امر می تواند بحران های اجتماعی در جامعه سنتی استان ایلام را بیشتر کند از این رو گفتگویی با استاد دانشگاه و جامعه شناس داشته ایم.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت : تاب آوری اجتماعی واژه گمشده در نهاد ها وادارات وجامعه دانشگاهی ومتولیان فرهنگی استان ایلام است.

خدیجه آبسالان گفت: امروزه ما در دنیایی پراز مخاطره وتنش زندگی میکنیم وهر روز بر شدت این تنش ها افزوده می شود و انسانها در کلیه مراحل زندگی خود با فشار وشرایط ناگوار روبرو می شوند ، این فشارها می تواند سلامت روانی وجسمانی آنها را تهدید کند ودر جامعه ای که افراد ناسالم  (از نظر روانی – جسمانی ) زیاد باشد بستر برای ایجاد انواع آسیب های اجتماعی مهیا می شود .

استاد دانشگاه گفت : مطمئنا" در شرایط حاضر درگیری حوزه های مختلف مانند سیاست واقتصاد بر موضوعات اجتماعی  در جامعه استان ایلام سایه گسترانده  است.

وی بیان داشت : آسیب های حوزه های اقتصادی ( فقر، تورم افسار گسیخته ،بیکاری ومحرومیت اقتصادی )ازجمله پیامد های ایجاد شده حوزه اقتصاد است که فرد وجامعه راه به سمت آسیب های اجتماعی همچون روابط ناسالم  ،بزهکاری ، وخشونت سوق می دهد.

این استاد دانشگاه افزود : هر چه انعطاف پذیری سیستم اجتماعی یک جامعه بیشتر باشد آسیب پذیری اجتماعی آن جامعه در برابر بحرانها وتنش ها کاملا کاهش خواهد یافت ویکی از راهکارها انعطاف پذیری رواج تاب آوری اجتماعی در استان ایلام است که باید در این راستا اقدمات در دستور کار مسئولان قرار بگیرد .

آبسالان اظهار داشت : باتوجه به افزایش مشکلات اجتماعی وکاهش تاب آوری در استان باید پژوهشهای علمی ، ایجاد سمینار دانشگاهی ، برگزاری کنفرانس های مختلف وارائه راهکار های علمی در این زمینه باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم با ایجاد اعتماد به نفس اجتماعی، قدرت انطباق با آسیب های اجتماعی همچون فقر ،بیکاری واعتیاد را افزایش بدهیم .

این استاد دانشگاه افزود : بدون شک در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در استان باید همه احساس مسئولیت کنیم و نقش سازمانهای های مردم نهاد در راستای کاهش این مشکلات بسیار باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد چرا که این سازمانها می توانند نقش آفرینی مناسبی برای کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف داشته باشند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار